Bring drifter et av Svalbards viktigste bygg

Bring drifter et av Svalbards viktigste bygg

Isbjørn, storslått natur, midnattssol og nordlys er noe de fleste forbinder med Svalbard. Men for befolkningen er Bring-terminalen vel så viktig for livet i det arktiske øysamfunnet. Der er nemlig alt av mat og medisiner innom.

VIKTIG JOBB: Her er alle de seks ansatte ved Bring-terminalen avbildet på kaia i Longyearbyen. Bak kan MS Norbjørn skimtes. (F.v).Julian Ottosen, Torjus Reinholtsen, Einar Berntsen Eliassen, Olaf Ervik, Petter Svendsby, Adam Andrews.
Publisert 11.05.2023

– Det er nok ikke noe de aller fleste tenker over, men tilnærmet alt av mat og medisiner er innom her før det blir fraktet ut til hoteller, restauranter, matbutikken eller apoteket, sier Olaf Ervik mens han slår ut med armene der han viser oss rundt på Bring-terminalen i Longyearbyen.

Han er daglig leder i Bring Cargo Svalbard AS og drifter terminalen som Posten eier sammen med Coop og Store Norske Spitsbergen Kulkompani. Terminalen ligger helt nede ved kaia i sentrum av byen. Her har fem ansatte fast arbeidsplass i det 830 kvadratmeter store bygget.

Bring terminalen på Svalbard
ØYAS MATLAGER: I dette bygget lagres nærmest all mat, drikke og medisiner som ankommer Svalbard.

– Tenker du over at dere på mange måter gjennomfører en så viktig samfunnskritisk funksjon for innbyggerne her?

– For min del så er nok ikke det noe jeg har reflektert veldig mye over. Det blir jo en jobb som alt annet, men man er jo klar over at det er viktig for Svalbard. Det ser jeg jo med en gang noe skulle være forsinket. Da blir det jo fort noen telefoner fra folk som opplever en liten krise og da forsøker vi å hjelpe så godt vi kan.

Kom med enveisbillett

Ervik som opprinnelig er fra Nesodden, har bodd i Longyearbyen de siste 23 årene. At han endte opp her var en ren tilfeldighet.

– Jeg jobbet i Posten i Oslo og var bedriftspakkesjåfør ved Postens Transportsenter Alnabru, men jeg var ferdig med studietida og hadde hørt at Longyearbyen «måtte du bare se». Så da tok jeg ut siste lønninga mi og bestilte enveisbillett til Svalbard. Med pengene jeg hadde kunne jeg overleve i ti dager her – hvis jeg ikke kjøpte meg mat, sier Ervik og ler.

I løpet av de ti dagene ble han kjent med noen lokale som tilbød han en madrass på gulvet i et hus nede ved vannkanten i byen. Siden har han blitt værende.

– Først som taxisjåfør, siden ti år i matbutikken her oppe og siden 2010 har jeg jobbet i Bring. Det er hektisk, men veldig moro siden det alltid skjer noe nytt.

Forsyninger hver 10. dag

Hver 10. dag legger også MS Norbjørn til ved kaia de knappe 20 meterne fra terminalen. Skipet bringer med seg viktige forsyninger til Longyearbyen og Svalbard for øvrig som ikke post- og rutefly kan frakte.

– Alt her på Svalbard er fraktet opp hit. Alt må også fraktes ned igjen. Vi var også en viktig bidragsyter da utstyret fra Svea-gruvene ble fraktet vekk etter at gruvene ble stengt ned, forklarer Ervik.

Kaptein Einar Olsvik står på broa om bord i MS Norbjørn, mens mannskapet losser av 750 tonn med betongelementer som skal brukes til å bygge et nytt bygg i sentrum av byen.

– Det er jo en flott jobb og du får se mye spektakulær natur, men det er klart at vi er en del utsatt for vær på seilasen fra og til Svalbard. Oppover norskekysten så kan du skjerme deg for vinden inne i fjordene. Den muligheten har ikke vi, forklarer kapteinen som nettopp har vært innom Ny-Ålesund med forsyninger til forskningsmiljøet der.

Daglig leder Olaf Ervik
FORNØYD SJEF: Daglig leder Olaf Ervik passer på å skryte mye av de ansatte ved Bring-terminalen. Her er han avbildet inne i «kontrollrommet» der de ansatte holder oppsikt over hele området rundt terminalen.

«Glemt» under covid

Til tross for den enormt viktige oppgaven Ervik og hans ansatte har for Svalbard-samfunnet så ble de på sett og vis litt glemt bort da pandemien stengte ned samfunnet.

– Lokalstyret og Sysselmesteren her satte jo krisestab som alle andre steder, men det gjorde de uten at vi ble tatt med på råd. Da jeg ikke hadde hørt noe på noen dager så reiste jeg like godt bort til dem. Da ga jeg bare beskjed om «at vi har alt under kontroll». På det tidspunktet så hadde jo både vi og Tromsø laget planer for å sikre forsyninger, forklarer Ervik og smiler fornøyd.

Gjennom pandemien gikk både MS Norbjørn, rute- og postfly som normalt, så forsyningene kom fram som normalt.

– Men flyene var jo så klart tomme og næringslivet som baserte seg på turister slet jo selvsagt stort. Heldigvis er det på vei til å ta seg opp igjen nå, det merkes på forsyningene vi håndterer.

Betong og et mulig Tom Cruise-helikopter

Det er likevel ikke bare mat og medisiner terminalarbeiderne til Bring i Longyearbyen må håndtere. Under vårt besøk er det i tillegg til de nevnte betongelementene også et helikopter som skal med skipet sørover til Tromsø.

– Permafrosten gjør jo sitt til at all bygging må skje i løpet av noen få korte måneder på sommeren. Da er det hektisk aktivitet med å få på plass materialer og få satt i gang arbeidet. Betongelementene brukes til å bygge et nytt bygg i sentrum av byen. Når det er losset så skal vi heise opp et helikopter om bord som skal til fastlandet, forklarer Ervik.

– Ryktene sier at det er helikopteret Tom Cruise brukte da de spilte inn scener til en ny Hollywood-film?

– Jeg aner ikke, men det skal du ikke se bort ifra. Filmfolkene var her i byen for kort tid tilbake og det var flere som møtte Cruise personlig, avslutter Ervik.

Helikopter på Svalbard
SPESIELL FRAKT: Dette helikopteret ble fraktet ned til Tromsø etter ferdig oppdrag på Svalbard.