Halvparten av norske menn under 40 år vil ha informasjon om hvordan nettbutikker jobber med miljø og tre av ti sier de har tatt et bevisst valg på å handle i miljøvennlige butikker. Det viser nye tall fra en stor undersøkelse utført av Bring.
Over 1000 norske respondenter har svart på netthandelsrapporten Bring Research, utført av Ipsos.
Norske menn fremstår ifølge undersøkelsen som mer opptatt av miljø enn norske kvinner. Svarene som omhandler miljø og bærekraftig handel viser at 30 prosent av norske kvinner under 40 år etterspør informasjon om nettbutikkens miljøvennlige posisjon, mot altså 44 prosent blant mennene.
Tydelig skille på alder
– Bring Research har stilt de samme spørsmålene til svensker og dansker. Norske menn skiller seg klart ut som mest opptatt av bærekraftig handel, i tillegg til danske kvinner, sier Kjersti Pedersen, ansvarlig for Bring Research i divisjon e-handel og logistikk.
Undersøkelsen viser også at det er et tydelig skille på over og under 40 år. Det er de yngste som leder an og som vil stille de tøffeste kravene, men nettbutikkene lever ikke opp til forventningene deres.
Nesten fem av ti norske menn forventet å få informasjon nettbutikkens jobb med miljø og bærekraft, men kun 16 prosent kunne huske å ha fått slik informasjon.
Kjersti Pedersen er ikke i tvil om at synliggjøring av innsatsen for mer bærekraftig og miljøvennlig handel vil være en differensiator fremover.
– Mange gjør mye, men viser det ikke frem. Det finnes en raskt voksende bevissthet rundt miljø og bærekraft og hva som kan påvirke dette positivt. Dette vil også ha innvirkning på netthandelen. Mange forbrukere vil i fremtiden bevisst velge bort nettbutikker som ikke kan vise til at de tar hensyn til miljøet, slår hun fast.
Menn og kvinner under 40 år rangerer forskjellig hva det er som gjør at de oppfatter en nettbutikk som miljøvennlig. Og de har fokus på hele verdikjeden fra hvordan varene produseres, kvaliteten og hvilken emballasje som benyttes.
– De som er raskt ute vil kunne få positiv oppmerksomhet, større kommersiell kraft og bli vurdert som mer miljøvennlig og bærekraftig enn de som kommer senere, påpeker Kjersti Pedersen.
Viktigste kriterier for at en nettbutikk skal fremstå som miljøvennlig