Hvordan gravøl kunne bidra med økt interesse for ny serie på Viaplay blant norske influensere.
R.I.P. Henry - en originalserie på Viaplay, hvor døden er et sentralt tema. Serien handler om en arrogant lege som får en uhelbredelig sykdom. Viaplay teaset serien på en måte som gjør seeren nysgjerrig; dør hovedpersonen eller gjør han ikke?
For å promotere og skape oppmerksomhet rundt premieren, ble det utformet plakater som så ut som en dødsannonse. Dødsannonsens utforming lot oss dra nytte av formatet til å tease serien gjennom små hint i teksten. Annonsene ble plassert i Aftenposten og VG, samt på utendørsflater i bybildet.
Isabelle Eken, kreatør JCP PRAD
Løsningen skapte en stoppeffekt, ved at den utfordrer måten man vanligvis ville promotert en serie på. Dødsannonsen holdt en rød tråd til seriens tematikk og treffer på innholdet, i tillegg til at den pirrer nysgjerrigheten til potensielle seere; hva skjer med Henry?
I tråd med printen ønsket vi å lage en utradisjonell DM, som – ironisk nok, tok tak i en tradisjon! Vi sendte en gravøl med dødsannonsen som etikett til influensere vi syns burde se serien. Sammen med gravølen fulgte en promokode på Viaplay.
Vi hadde lyst til å lage en DM som trakk linjer til seriens tematikk, og kunne nytes mens man så på serien. Gravøl er en gammel tradisjon. Det var ingen sørgefest, tvert imot en hyggelig samling hvor man drakk nybrygget øl for å minnes den avdøde. En slik feiring av livet var en fin referanse til serien som bærer den samme lystige og positive tilnærmingen til livet og døden.