Settepotet stakk av med seieren for Brings DM-pris
Hvor mye oppmerksomhet kan du få med en potet? Mye. Og årets vinnerkampanje av Brings DM-pris, «Klar-ferdig- så!», er bevis på dette.
Publisert11.03.2024
Skrevet av Dina Engh. Foto: Werner Juvik
Fredag 8. mars åpnet dørene til Gullblyanten - Norges største prisutdeling for reklamebransjen.
Blant prisene som skulle deles ut var også Brings egen DM-pris. Og seieren? Den gikk til Nord DDB med kampanjen de gjorde for Felleskjøpet.
Bakgrunn for kampanjen
Nytt år - ny vårkampanje. Men teamet i Nord DDB ønsket å gjøre noe mer enn en klassisk salgskampanje på hagesakser. De ønsket å trekke frem hvordan Felleskjøpet spiller en viktig samfunnsrolle.
Dette skulle de gjøre ved å ta tak i utfordringen med lav selvforsyningsgrad i Norge. Og kreatørene som fikk bryne seg på denne oppgaven var Joachim Bjørndahl og Fredrik Omre.
- Vi tenkte – det at Norge har lav sjølforsyningsgrad gjør kunnskapsoverføringen fra norske bønder til alle oss andre relevant, for alle kan være en del av løsningen. Det handler om å inspirere folk til å dyrke selv, forteller Joachim Bjørndahl, kreatør i Nord DDB.
Og i denne omgang kom inspirasjon i form av poteter.
Poteten satt i jord
Den nye vårkampanjen hadde oppstart i mai 2023, hvor potetbønder delte ut bøtter med jord og settepoteter. I tillegg var det lagt til en QR-kode som ga tilgang på eksperthjelp – fra setting til høsting.
Det ble også sendt ut settepoteter til borettslag og delt ut fra butikkene til Felleskjøpet over hele landet.
- Valget om å ta i bruk DM var veldig naturlig da vi trengte å dele ut noe fysisk. Vi var jo til stede på Oslo S og i Felleskjøpets butikker landet rundt, men for å nå ut til flere var det veldig naturlig å benytte postkassen som kanal, fortsetter Joachim.
En dobbel DM
Da det var tid for innhøsting ble potetene sendt i postkassen til nærliggende restauranter, kolonialer og spisesteder som kunne glede flere med lokalproduserte poteter.
Resultatet var med andre ord en DM skapt av den første DM-en – settepoteten som ble utdelt.
- En regenerativ DM kledde Felleskjøpet veldig godt, og det gjorde at vi kunne ta opp tematikken på høsten igjen. For det nytter virkelig å dyrke selv. Og i tillegg til – kall det gjerne søt kreativitet – ble det skapt gode resultater for Felleskjøpet, effekten av kampanjen har vært skyhøy, avslutter Joachim.
Hva sier juryen om vinnerkampanjen?
Årets jury forteller at det var mange gode bidrag, men juryleder Ester Hjellum hadde følgende å si om Nord DDB sin kampanje:
- Årets Bring DM-vinner stod ut som en soleklar vinnerkandidat allerede fra første runde av juryeringen. Den enkle, men geniale DM-en, er ikke bare klassisk «putte i postkassa», men grodde seg sterkere og sterkere gjennom årstidene kampanjen varte. En litt gal mann sa en gang; stek den, kok den og spis gjerne skallet. Vi tar den i postkassa, vi.
Blir du den neste vinneren av Brings DM-pris?
Brings DM-pris har over årene blitt en ettertraktet pris blant reklamebyråene, og er en oppfordring til å fortsette å benytte DM som kanal.
Lyst til å se ditt eget byrå sitt navn på Brings DM-pris? Da gjelder det å finne nye, kreative måter å benytte DM som kanal i 2024. Vi i Bring gleder oss allerede til å se bidragene for neste års kåring.