Levering på timen med budbil er blitt en favoritt i Trondheim: – Ingen har tid til å vente i dag
Å få levert varene med budbil har blitt en favoritt blant kundene til Elektroskandia i Trondheim. For med premium budtjeneste får elgrossistens kunder levert varer på godt under en time.
– Vi legger sjelen vår i at dette skal gå raskt. Når noen velger budbil som leveringsmetode, vet vi at det haster, sier Roger Johannessen hos Elektroskandia i Trondheim.
Tidseffektivt for kundene
Den nordiske grossistkjeden leverer alt av el- og installasjonsmateriell, og har mange elektriker- og montørfirma blant sine kunder.
– Jeg har selv jobbet som elektriker og vet at behov oppstår eller endrer seg når du er ute på en jobb, forteller Johannessen.
– Hvis du da ikke har den stikkontakten eller ledningstypen du trenger, er det surt å måtte bruke tid på å kjøre til en butikk for å handle. Da er det mye bedre å bestille hos oss, og få det levert raskt med budbil, mens du selv gjør ferdig andre deler av jobben.
Og slike bestillinger kommer det mange av. På lageret i Trondheim har budbil med det raskeste leveringsalternativet blitt en så populær tjeneste at gjengen hos Elektroskandia ofte bestiller og følger opp rundt 15–20 budbiler per dag.
Enkelt og raskt
Når en kunde av Elektroskandia legger inn en bestilling og velger levering med bud, havner ordren hos Roger Johannessen og hans kollega David Dalos på lageret. Bookingen av budbil gjør de gjennom Brings logistikk- og bestillingsplattform Glow.
– Denne tjenesten er genial, sier Dalos, og åpner bestillingsløsningen på skjermen.
Her legger han med enkle tastetrykk inn informasjonen om hvor varen skal, hva varen er og hva den veier. Og bestiller budbil. I kartløsningen dukker det opp et ordreikon, og i sidevinduet kommer det opp et estimat for når denne varen skal leveres. Alt er gjort på bare noen sekunder.
Før måtte vi ringe og endte opp med å stå i kø. Nå går det så raskt at vi må passe på at vi har varene klare for henting før budbilen kommer, så sjåførene slipper å vente
Sjåføren fra Bring dukker raskt opp, og ordrene leveres ut i høyt tempo.
– Vi jobber ofte i team for å være så raske som mulig, der en av oss pakker ordren og den andre bestiller budbil. Vi vet jo at tid har stor betydning for kundene våre, sier Johannessen.
– Noen kunder blir jo helt overrasket når de ringes opp av budbil etter 15 minutter. Hvis alt klaffer og sjåføren er i nærheten, tar det ekstremt kort tid å levere.
Sporingen i systemet gjør at Elektroskandia får opp et varsel med tidsavtrykk for når ordren faktisk ble levert. Denne dagen viser listen at samtlige budbilleveringer har vært langt innenfor tidsfristen på 1 time.
Johannessen og Dalos er svært fornøyd med å kunne tilby kundene budbil som leveringsløsning, og forteller at de i tillegg til bestillingssystemet har sin egen dedikerte kontaktperson i Bring dersom det oppstår unike behov.
– Det kan være snakk om at en budbil må være på kaia før hurtigbåtens avgangstid, og da order vi dette via kundekontakt for å være sikker på at hastegraden er forstått, forteller Dalos.
Han trekker også frem hvordan bestillingssystemet tar vare på informasjon, noe som gjør det veldig enkelt å legge inn nye bestillinger til kunder som kommer tilbake. Det gjør stadig flere.
– Det er noen lokale firmaer her i Trondheim som har gått nesten helt over til å bruke budbil. De ser at det sparer montørene for mye tid og arbeid, sier Johannessen. På ett år har budbil blitt veldig populært, og tilbakemeldingene tyder på at det vil fortsette.
Kundene våre sier «vi lever i 2023», og med det mener de at ting skal gå raskt. Ingen kan vente til i morgen formiddag. Da taper de tid og penger. Så vi tror jo at dette bare vil bli mer og mer brukt