API – for smidigere integrasjoner

API står for Application Programming Interface, og er et programvaregrensesnitt som tillater to forskjellige applikasjoner å kommunisere med hverandre. 

Illustrasjon som viser to laptoper som snakker med hverandre.

 

API-løsninger muliggjør smarte og automatiserte måter å la ulike applikasjoner og bedriftssystemer kommunisere med hverandre. API-er er utformet til å være mer fleksible og lettere å integrere enn eldre kommunikasjonsstandarder som for eksempel EDI. API sikrer både din bedrift og dine kunder en mer integrert og sømløs informasjonsflyt.

API-er gjør nettbutikken din bedre

For å gi kundene dine en bedre kjøpsopplevelse i nettbutikken er ulike API-er veien å gå. Det gir deg muligheten å integrere med utallige tredjepartstjenester som kan forbedre brukeropplevelsen og øke salget.

Noen av områdene der du kan knytte nettbutikken mot tredjepartstjenester er: 

  • ulike betalingsløsninger og finansalternativer
  • valg av leveringsalternativer og fraktleverandører
  • koblinger mot sosiale medieplattformer
  • realtidsinformasjon rundt lagerstatus

 

Vil du ha våre API-er i nettbutikken din?

Flere nettbutikkløsninger leverer standardmoduler med våre API-er

Se oversikt her

5 gode grunner til å bruke API:

  1. Du bestemmer selv når du vil hente informasjonen, som alltid er oppdatert.

  2. Det skaper en bedre kundeopplevelse, særlig for deg som har nettbutikk.
  3. Du får full oversikt over dine bestillinger og kostnader, rett inn i ditt system. Du trenger ikke å logge inn i noen av systemene våre.
  4. Det er kostnadsfritt å benytte seg av API-ene våre.
  5. Veien fra bestilling til status på forsendelse går mye raskere. 

Du bestemmer helt selv hvordan du vil benytte deg av systemet, men det er lurt å huske at API også kan brukes sammen med EDI. Systemene utelukker ikke hverandre, men vil heller styrke din bedrift på tvers av dine tjenester. En type tjeneste som du bør kombinere med booking-EDI er Pickup Point API. Da får kundene din opp flere valgfrie hentesteder gjennom din løsning. Når de velger sitt hentested, legger du denne informasjonen videre i din booking-EDI, som kommer til oss.

Her er noen av de ulike API-løsningene vi tilbyr:

Fraktguiden

  • Kundene velger selv hvordan de mottar pakkene.

Med Fraktguiden, også kalt Shipping Guide API, kan kundene dine enkelt se tilgjengelige leveringsalternativer, og velge det som passer dem best ut ifra fremsendingstid, leveringsadresse og pris.

Er din kunde allerede på god vei til å bestille i nettbutikken, vil det gi en bedre kundereise når hen blir møtt med flere leveringsalternativer. Sjansen for at kunden gjennomfører kjøpet blir også større.

Valgfritt hentested

  • Kundene velger selv hvor de skal hente pakkene.

Med Valgfritt hentested, også kalt Pickup Point API, kan kundene dine velge hvilket hentested som passer dem best å hente pakkene på. Når en av dine kunder er i kjøpsøyeblikket, anbefaler vi at du møter hen på kundereisen ved å oppgi en liste over hentesteder som det kan velges mellom, basert på kundens postadresse.

Dette er praktisk for dine kunder, og salgsutløsende for deg.     

Booking

  • Smidigere bestilling og enklere håndtering av etiketter.

Med Shipment API eller Booking API kan du bestille frakt direkte fra ditt ordresystem. Du kan skrive ut fraktetiketter som PDF, dersom du er registrert i Mybring. Dette betyr at så fort din kunde bestiller i din nettbutikk, registreres dette direkte hos oss.

Veien fra bestillingsøyeblikket og til status på forsendelsen, skjer på en smidigere og mer effektiv måte enn om du hadde gjort det manuelt i Mybring. Du sparer tid, som du kan bruke på andre ting.

Til utviklere

Har du egen utvikler, eller leier utviklerkompetanse? Du finner all informasjon som trengs for å integrere med våre systemer på vår Developer site.

Teknisk informasjon