Salgsrekord for Linda Johansen Skincare dagen etter de ble Årets Nettbutikk!
Sterkt kundefokus og personlig tilnærming i alt de gjør var en del av motiveringen til at Linda Johansen Skincare overbeviste fagjuryen om at de var den rette vinneren av Årets Nettbutikk 2019.
Vi tok oss en tur till Linda Johansen Skincare (Linda JC AS) for å høre litt om hva som har skjedd etter at de gikk av med seieren som Årets Nettbutikk. Linda JC er en norsk nettbutikk som selger egne produkter innen kosmetikk og hudpleie, utviklet av Linda Johansen. Selskapet startet opp i 2015, og har hatt en hyggelig vekst siden da. I 2018 omsatte Linda JC for 21 millioner kroner, og i år var omsetningen allerede doblet i første halvår mot fjoråret.
Omsetningsøkning med 900%
Timm Wold, daglig leder og eier, hva har det betydd for dere å vinne denne prisen?
- Det var en stor anerkjennelse for jobben vi har lagt ned så langt, og ikke minst en hyggelig pris å få! Dessuten var det ekstra morsomt at vi satte salgsrekord dagen etter. Vi snudde oss kjapt rundt, og for å dele gleden med alle våre kunder ga vi 20% rabatt på hele nettbutikken. Omsetningen økte da med 900%! I forkant av konkurransen delte vi med våre kunder at vi var finalister i Netthandelsprisen, og hvor spente vi var før kåringen. Da var rabattfesten dagen etter en fin takk for at de støttet og heiet på oss underveis, frem til prisutdelingen.
Kundefokus er den røde tråden!
At dere har et tydelig kundefokus var en av juryens motiveringer for å gi dere prisen. Men hva vil det si å ha kundefokus i alt dere gjør?
- Hos oss går markedsføring, salg og kundeopplevelse hånd i hånd. Vi jobber hele tiden med å utvikle vårt kundefokus, men det er også viktig å ha et fornuftig mål. Skaper man altfor høye forventninger, er risikoen stor for at man ikke klarer å levere tilsvarende.
Hos oss er det viktig å alltid holde det vi lover kundene. Her har mange mye å gå på - det å gjøre litt ekstra for å glede kundene. Som eksempel nevner Timm selve "unboxing-opplevelsen". Dette er verdens beste mulighet til å selge mer og skille deg ut fra dine konkurrenter.
- Vi legger alltid med vareprøver som komplementerer varer de allerede har kjøpt. Alt pakkes inn pent, og vi legger ved informasjon om produktene.
Sosiale kanaler og fellesskap
Timm Wold sier at Facebook er den viktigste kanalen for Linda JC. Så mye som 30% av salget kommer fra denne sosiale plattformen, og i tillegg høster de mange nye kunder via Facebook. E-postmarkedsføringen er fortsatt en sterk salgsdrivende kanal, og står for 40% av salget. TV tar en stor del av markedsføringsbudsjettet, men er en viktig trafikkskapende kanal der Linad JC treffer sine målgrupper godt.
- Her har vi stålkontroll, sier Wold. Vi måler alt, og når det gjelder TV-reklame vet vi nøyaktig hvilke spotter som funker, og i hvilken rekkefølge vi skal sende ut vårt budskap.
Lindakrem har i tillegg til sin Facebookside med ca. 25.000 følgere også en lukket gruppe. Hva er strategien bak dette?
- Det å skape en community er også en del i vårt mål om å være personlige. Her kan våre kunder spørre om alt de lurer på om sminke og hudpleie, og få veiledning i en gruppe av likesinnede. Vi kaller den "Skjønnhetsprat med Linda Johansen", og her har vi fått masse god og ærlig feedback på produkter, som i sin tur hjelper oss i vår produktutvikling. Med små produksjonslinjer kan vi enkelt snu oss om og endre på ting etter kundenes tilbakemeldinger. Det er veldig verdifullt. Gruppen har også gitt et flott fellesskap mellom medlemmene; de tør å være seg selv og de støtter, hjelper og heier på hverandre.
Hvordan skal Linda JC fortsette å vokse?
Gjennom å skille seg tydelig ut fra sine konkurrenter mener Wold at det er rom for betydelig vekst. Det å ha et eget varemerke og ha en veldig personlig kommunikasjon med sine kunder trekker han også frem som unike vekstfaktorer. De har også en egen hudterapeut for å kunne gi gode og korrekte råd til kundene. "Vi selger kvalitet", sier han.
- Vi skal vokse i bredden gjennom å øke produktspekteret, og vi skal få flere nye kunder. Når kunden er i nettbutikken skal de få mulighet til å kjøpe produkter som de i dag kjøper andre steder.
Våre produkter er unike i og med at de er tilpasset det norske markedet, og vårt klima. Vi har en enkel markedsføringsstrategi med tre fokusprodukter for å tiltrekke oss nye kunder. Innen makeup finner vi det første; vår foundationpakke. Når denne kjøres på TV-reklame er 50% av salget fra nye kunder.
Fra hudpleiekategorien kommer det andre fokusproduktet; "Tryllemasken" som gir fresh og strålende hud på 5 minutter! Dette er vår bestselger. Det tredje produktet er et sett med ampuller med konsentrerte virkestoffer, som vi lanserte på Lindas 52-års dag. Dette er avansert hudpleie, og noe vi har stor tro på fremover.
Til slutt, hva tror du blir de viktigste grepene nettbutikker kan gjøre i 2020, for å skille seg ut og vinne kundene?
- Skape merverdier for kundene, som for eksempel gjennom kundeklubb. En kundeklubb skaper verdi for kunden. Her kan du bygge lojalitet og øke antallet faste kunder.