- Det finnes en rekke fysiske butikker hvor det rent funksjonelt er mulig å handle, men som ikke innbyr til besøk. Slik er det også med mange nettbutikker. De mangler rett og slett løsninger og innhold som er tilpasset at du handler med fingrene på en liten skjerm, sier Ekman. Han er en av Nordens aller fremste eksperter på konvertering.
Kreves annen funksjonalitet
Ekman mener at fortsatt følger for mange funksjoner som fungerer fint på stasjonære maskiner med over til det mobile skjermbildet.
- Det kan være noe så enkelt som størrelser på klær. På datamaskinen fungerer det greit med dropdown-menyer hvor du kan velge din størrelse. Det ser ikke like bra ut på en liten mobilskjerm. Her kan det for eksempel være lettere å peke på symboler som viser størrelsen.
Samtidig er det fremdeles også andre funksjoner som henger igjen i en desktop-verden. I dag opplever mange nettbutikker at kanskje 50-70 prosent av søkene blir gjort fra mobil. Markedsføringen via e-post åpnes kanskje i så mange som 90 prosent av tilfellene på mobil.
Mange nettbutikker har nedprioritert plasseringen av informasjon om levering og retur. Det er ikke så lurt når vi vet at dette er noe av det første nettkundene ser etter.
John Ekman
Ikke la webdesigneren bestemme for mye
- Det er viktig å gå systematisk til verks, og sørge for at du til enhver tid bruker data for å tilpasse nettbutikken til kundene, ikke etter hva en webdesigner synes er en fin løsning. Det er det altfor mange som gjør i dag.
Det er ifølge den erfarne eksperten også tilfelle med informasjonen som handler om nettbutikkens vilkår for levering og retur.
- Mange nettbutikker har nedprioritert plasseringen av informasjon om levering og retur. Det er ikke så lurt når vi vet at dette er noe av det første nettkundene ser etter når de kommer til nettbutikken.
Ikke forvirr kundene med ukjente begreper
Den erfarne konverteringseksperten er også opptatt av å bruke de samme begrepene som kundene bruker.
- Det er helt avgjørende. Ikke operer både med en fane både for «reklamasjon» og «retur.» Mange kunder oppfatter dette som det samme. Vær konsekvent i språkbruken din slik at kundene forstår hva du mener og enkelt finner frem til informasjonen, sier Ekman.
Brukertesting øker konverteringen
Ekman er imidlertid ikke helt enig med ekspertene som anbefaler at informasjonen om retur og levering skal være tilstede gjennom kundens hele kjøpsprosess:
- I Conversionista har vi har utført brukertester og økt konverteringen for mer enn 550 nettsteder. Dette har lært oss at optimal plassering av informasjon kan variere, avhengig av både produktene du selger, kundene du treffer og over tid. Det viktigste er derfor å ha inngående brukertesting også av den mobile flaten for å fange opp hvilket behov kundene har. Tiden for standardløsninger som skal fungere like bra for alle nettbutikker er forbi.
Konvertering som gir både kunde og selger noe
Bruk av mobil till nettkjøp fortsetter å vokse, og det er særlig de i aldersgruppen under 40 år som driver utviklingen. I rapporten "Slik velger kundene deg, fra Bring Research 2019, kommer det frem at svenske kvinner under 40 år gjennomførte 60% av sine nettkjøp på mobil. Samtidig viser Bring Research-tall at det er mange som starter sine kjøp på mobil, for å så avslutte de på en pc. Det kan være flere grunner til dette, en av dem det kan være at ikke mobilopplevelsen er tilstrekkelig smidig.
- Vi pleier å si til våre kunder at den beste konverteringen er når både nettbutikk og kunde føler at de får noe ut av nettbesøket. Hvis ikke kundene handler, kan det være en idé å få dem til å abonnere på et nyhetsbrev for å få epostadressen deres. Det er også mulig å benytte en såkalt «save it for later»-funksjon. Det betyr at du huker av på varene du liker på mobilen og får informasjonen tilsendt på epost for et eventuelt kjøp på desktop senere. Det er en perfekt konvertering. Kunden får sitt kjøp, og du får din epost-adresse, avslutter konverteringsekspert, John Ekman.