Vilkår for Pakkeboks

Vilkår for Pakkeboks

Generelle leverings- og betalingsbetingelser for pakker i Norge.

En jente med mobil i hånden ser inn i en pakkeboks etter en pakke.

Forutsetninger for å benytte produktet

Benyttes fra bedrift til privatpersoner (kan benyttes til bedrifter).

Dekningsområde

Hele landet.

Henting hos kunde

Etter avtale.

For øvrig innlevering på Post i Butikk / Postkontor mot et pristillegg per kolli.

Ingen henting julaften og nyttårsaften.

Fremsendingstid I all hovedsak 1–3 virkedager avhengig av strekning. Se fremsendingstabell her. Tjeneste omfatter ikke tidsløfte eller noen form for leveringsgaranti.

I høysesong fra 1. november til nyttår kan forsinkelser på 1–2 dager kunne forekomme, dette på grunn av meget store pakkevolumer.

Utleveringsmåte

Pakken hentes i valgt pakkeboks. Alle pakkeboksene er plassert utendørs, og har ikke oppvarming. Ikke signatur fra mottaker ved henting.

Varsling av ankommet pakke

E-varsling via Posten-Appen, eventuelt også via sms/epost.

Hentefrist

Standard hentefrist er 7 dager. Påminnelse (sms/epost) på dag 3 og dag 6.

Mottaker kan kostnadsfritt via Posten- Appen forlenge hentefrist fra 7 til 14 dager.

Pakker som ikke hentes innen frist sendes i retur. NB! Pakker som ankommer i juli måned går ikke i retur før 1. august, dvs. kan hentes i hele juli. Pakker vil heller ikke bli returnert i tidsrommet 23.12 - 6.01. (dato i januar kan variere fra år til år).

Maks vekt og maks mål

Maks dimensjoner (tilsvarende største luke i pakkeboks): lengde 59 cm, bredde 50 cm og høyde 44 cm. Dersom pakken likevel overstiger ett eller flere mål, blir den omrutet til betjent hentepunkt i nærheten.

Maks reell vekt: 35 kg

Minstemål: konferer Kundeservice

Emballering

Det er avsenders ansvar å sørge for at innholdet i en pakke er forsvarlig innpakket. Ofte er det flere omlastninger og omsorteringer underveis, slik at emballasjen må være solid og tilpasses det gods som skal fraktes. Skjøre ting må være omgitt av støtdempende materiale, slik at det kan fange opp trykk og støt og beskytte innholdet. Gods plassert på pall skal være plastret, stroppet eller emballert på en slik måte at det er best mulig sikret mot skade, og at det holder seg samlet på pallen under hele transporten

Farlig gods

Posten har ikke egen behandlings- og transportlinje for farlig gods/innhold og kan derfor ikke frakte det som i henhold til de internasjonale bestemmelsene ”ADR- vegtransport av farlig gods” er klassifisert som farlig gods. Mer informasjon om dette på posten.no/bring.no eller Postens kundeservice telefon 04045.

Merking

Det må benyttes godkjente og riktig utfylte transportetiketter/ adressekort. Ved bruk av ikke godkjent adressebærer kan sendingen bli avvist.

EDI

Kan benyttes. EDI forutsetter et enkelt dataprogram for merking samt generering og oversendelse av sendingsinformasjon.

EDI-melding må oversendes Bring før de aktuelle sendingene blir hentet eller innlevert til Bring/Brings partner.

Pris

Prisen er i henhold til gjeldende prisliste, dersom ikke annet er avtalt. Se priser her.

Håndteringstillegg

For kolli der én av sidene er over 120 cm eller to av sidene er over 60 cm beregnes et pristillegg for manuell håndtering. Det samme gjelder for pakker i rulleform og for uemballerte varer. Se gjeldende prisliste.

Svalbardtillegg

For pakker til Svalbard tilkommer et fast pristillegg per kolli. Se prisliste.

Betalingsform - faktura

Kredittbehov og betalingsbetingelser avklares med Kredittavdelingen. Kredittavdelingen informerer kunden direkte pr mail om kredittbetingelsene. Alle innleverte oppdrag kan faktureres.

Ved forsinket betaling beregnes forsinkelsesrente i Lov om renter ved forsinket betaling. Posten krever standard purregebyr for purring/inkassovarsel. Ved betalings mislighold regnes også ikke forfalte fakturaer som forfalt, og kan inndrives sammen med forfalte krav.

Posten har rett til å motregne sitt tilgodehavende med krav som kunden har mot Posten. Posten kan stoppe fakturering av tjenester med øyeblikkelig virkning dersom avtalt kredittgrense er overskredet på grunn av betalingsmislighold eller nedjustert kredittverdighet fra kredittopplysningsbyrå.

I de tilfeller kredittverdigheten er nedjustert kan kunden tilbys ny avtale om kreditt mot sikkerhet. Posten fastsetter sikkerhetsbeløpet. Reklamasjoner må gjøres innen forfall. Kun den reklamerte del av en faktura kan holdes tilbake under reklamasjonsbehandlingen.

Ved fusjon opphører avtalen dersom avtalepart er det overdragende selskap. Avtalen opphører med øyeblikkelig virkning når firma blir meldt oppløst til Foretaksregisteret eller tatt under konkursbehandling.

EDI-melding må oversendes Bring før de aktuelle sendingene blir hentet eller innlevert til Bring/Brings partner.

Kontantkjøp

Nei.

Tidsgaranti

Nei.

Ansvar

Pakker og gods fremsendt med Posten Bring AS under merkevaren Bring er regulert av lov om vegfraktavtaler.

Reklamasjoner

Vårt erstatningsansvar er begrenset til den enhver tids gjeldende NSAB (PDF), Lov om Vegfraktavtaler, Luftfartsloven og Sjøloven. Skade, manko, eller delmanko ved utlevering skal noteres på fraktbrevet av både sjåfør og mottaker. For sendinger som ikke har fraktbrev skal tilsvarende registreres i sjåførens håndterminal. Dersom skaden ikke er synlig ved utvendig kontroll, må mottaker uten ugrunnet opphold, og senest 7 dager etter mottak varsle vår reklamasjonsavdeling.

Vi gjør oppmerksom på at det er mottakers ansvar å kontrollere godset før det blir signert som mottatt. Dersom mottaker har kvittert på transportdokumentet eller signert på håndterminal uten anmerkning, er godset ved utlevering å anse i den stand som transportdokumentet angir.

Endringer

Betingelsene kan endres av Posten med 1 måneds varsel.

Returservice (retur av varen, av ulike årsaker)

Ja, tilbys. En separat tjeneste.