Tjenesteunike vilkår for Home Delivery
Generelle leverings- og betalingsbetingelser for levering av tyngre gods.
Tilgjengelighet og geografisk dekning
Norge, landsdekkende.
Maks vekt
- 750 kg/EUR-pall
- 750 kg/langpall
- 400 kg/halvpall
- 200 kg/kvartpall
- All vekt er inklusive lastbærere og emballasje
- For tjenestene 2870 Indoor og 3578 Return indoor gjelder maksvekt 70 kg pr pakke/kolli Maks. dimensjoner
- Standard EUR-pall 0,8 m*1,2 m, maks. høyde 2,0 m
- Langpall 0,8 m*2,4 m, maks. høyde 1,8 m
- Halvpall 0,8 m*0,6 m, maks. høyde 1,5 m
- Kvartpall 0,6 m*0,4 m, maks. høyde 1,2 m
Alle dimensjoner er inklusive lastbærere og emballasje
For tjenestene 2870 Indoor og 3578 Return indoor gjelder i tillegg til ovennevnte en maksimal lengde på 240 cm og en maksimal lengde + omkrets på 640 cm pr pakke/kolli.
Sending
Sendinger skal pakkes av avsenderen/Kunden på riktig lastbærer og bare inneholde varer til en mottaker. En Sending kan inneholde flere lastbærere.
Lastbærer
Lastbærer er å anse som emballasje og returneres ikke til Kunden med mindre annet er særskilt skriftlig avtalt. Pallbytte praktiseres ikke.
Bestilling og EDI
Alle transporter skal bestilles elektronisk i henhold til siste versjon av spesifikasjonen nedenfor. Alle lastbærere skal merkes med godkjent standardetikett med sorteringsretninger.
Ledetid
Mottakerens valg av leveringsdag kan påvirke ledetiden. Brings ordinære ledetider for innenriks transport mellom terminaler gjelder.
Varsling
- I EDI skal det angis leveringsdato og tidsvindu. Tilgjengelige dager og tidsvindu styres av Brings gjeldende leveringsmatrise til ethvert tidspunkt.
- Leveringsmatrisen finnes via Brings API.
- Dersom det ikke angitt noen dato/tidsvindu i EDI, utfører Bring varsling for å avtale dato og tidsvindu med mottakeren. Varslingen skjer via SMS.
- Bring varsler bare komplette Sendinger.
Av- eller ombestilling samt adresseendring
Avbestilling eller endring av en ordre skal skje senest 24 arbeidstimer før planlagt levering, ellers debiteres ordinær fraktkostnad. Avgift for adresseendring/ombestilling debiteres i henhold til prisliste. Endringer av en ordre kan medføre ytterligere avgifter dersom de medfører lenger transport enn ordinær bestilling.
Overtagelse av ansvar (yellow line)
Bring overtar ansvaret for Godset ved første skannepunkt. Håndtering og levering skjer på lastbærernivå, dvs. at Bring ikke tar ansvar for hva som finnes inne i en lastbærer eller inne i en emballasje.
Levering
- Sjåføren kontakter mottakeren før leveringen.
- Levering skjer til adressen som er angitt i EDI så langt det finnes lovlig kjørbar vei som er framkommelig med lastebil.
- Leveringer til øy uten broforbindelser skjer til fergekai. Mottaker er ansvarlig for videre transport.
- Når levering har funnet sted, registreres forsendelsen som levert og GPS-koordinatene registreres. Ønskes signatur eller ID-sjekk av mottaker må tilleggstjeneste for dette kjøpes.
Servicenivå
Hvis leveransemottaker forventer seg en annen tjeneste enn det som står på etikett og i EDI, skal sjåfør i første omgang informere hva den bestilte tjeneste innebærer.
Ved uenighet på leveringssted, skal sjåfør henvise til kunden. Sjåfør lar leveransemottakeren velge om godset skal leveres med aktuell tjeneste eller om varene skal returneres til HUB/DIP.
Mislykket Leveringsforsøk (bomtur)
Et leveringsforsøk inntreffer dersom:
- Leveransemottaker ikke hjemme/ikke tilgjengelig på telefon. Er det ingen hjemme, skal alle kolli i leveransen skannes med avvik i produksjonen med forsøkt utlevert.
- Mottakeren nekter å motta leveransen.
- Bring leverer alt eller ingenting, ingen delleveranser utføres med unntak av punktet som gjelder savnet og skadet gods.
- Det foreligger feil i mottakerens adresseopplysninger som medfører at sjåføren ikke finner adressen eller befinner seg på en feil adresse.
- Sjåføren har rett til å avbryte en levering der det foreligger fare for gods-, inventar-, eiendoms- eller personskader. Også når kjøretøyet ikke kan kjøres på en trafikksikker og lovlig måte, kan leveringen avbrytes.
Alle leveringsforsøk skannes og registreres som avvik.
Etter ett leveringsforsøk kontakter Bring Kunden senest neste arbeidsdag for å bestemme eventuelt ytterligere utkjøringsforsøk. Leveringsforsøk og nye utkjøringsforsøk debiteres Kunden i henhold til den til enhver tid gjeldende prisliste.
Retur av sending fra mottaker
- Bring Home Delivery kontakter leveransemottaker innen to arbeidsdager for booking av opphenting, med mindre henting skjer på samme tid som levering av nytt produkt.
- Ved retur vil godset bli fraktet fra sluttkunde og tilbake til nærmeste HUB/DIP og skannes. Når dette ankommer terminal, vil Bring kontakte kunde for en oppfølging.
Forsinkelse før planlagt transport
- Dersom Bring har forårsaket forsinkelsen, skal Bring informere mottakeren om når leveringen vil bli utført.
- Dersom forsinkelsen er forårsaket av Kunden, er det dennes ansvar å informere mottaker om forsinkelsen og beregnet ny leveringstid.
Under pågående transport
Dersom en forsinkelse til mottaker kan forutses, skal Bring varsle mottakeren om forsinkelsen samt beregnet ankomsttid. Dersom mottaker ikke har mulighet til å ta imot den forsinkede leveransen, bringes Godset tilbake til terminal og det avtales et nytt tidspunkt med mottaker. Dersom Bring ikke kan utføre leveransen på avtalt tid, kontaktes mottaker og leveransen ombestilles.
Savnet gods
Dersom Bring oppdager at gods som skal være mottatt på terminal er savnet, meldes det til Kunden. Dersom Godset oppdages som savnet ved leveranse, kan mottaker ta imot resterende sending dersom Sendingen inneholder flere kolli. Dersom mottaker velger å ta imot en sending som ikke er komplett, skal dette noteres ved signering. Savnet gods som ikke blir funnet, håndteres i henhold til gjeldende reklamasjonsrutine.
Skadet gods
Dersom det oppdages synlige skader på godset ved lasting på bil før en leveranse, skal kunden kontaktes. Det skal alltid skannes avvik dersom det oppdages en synlig skade. Kunden bestemmer om levering skal skje, avhengig av skadens omfang. Dersom det oppdages synlige skader ved levering kan mottaker velge å ta imot deler av sendingen dersom sendingen inneholder flere kolli. Det skal alltid noteres ved signering dersom det oppdages en synlig skade. Ved skade på emballasje skal det alltid skannet avvik. Ved skader henvises mottakeren til Kunden for reklamasjon.
Levering utenfor døren
- Mottaker har mulighet til å velge levering utenfor døren på oppgitt leveringsadresse.
- Når Bring har levert Varene i henhold til Kundens anvisninger, må varene og deres emballasje anses å ha vært i synlig god stand. En skriftlig attest fra sjåføren skal anses å være tilstrekkelig bevis på dette. Bring er ikke ansvarlig for skade eller tap som oppstår etter gjennomført levering. Bring har rett til å ta bilde av leverte varer på leveringsstedet.
- Dersom Kunden IKKE ønsker at mottaker skal tilbys mulighet for levering utenfor døren, må tilleggstjenesten "Signatur kreves"(1280) eller "ID kreves"(1133) kjøpes.
Eiendomsskade i mottakerens hjem
- Inventarskade som oppdages under pågående levering skal registreres som avvik.
- Inventarskade som oppdages etter leveringen skal meldes til Kunden i løpet av to arbeidsdager.
- Alle inventarskader uansett når de oppdages, skal meldes av mottakeren til Kunden som deretter reklamerer til Bring.
Ulovlig innhold
Sendinger må ikke inneholde våpen, ammunisjon, levende dyr, levninger, sigaretter, tobakk, farlig gods eller verdifullt innhold som edelmetaller, edelstener, mynter, sedler eller verdipapirer. Innholdets verdi må ikke overstige 100 000 NOK per pakke og 1 000 000 NOK per pall. Kunden har ansvar for at en forsendelse ikke inneholder noe som er forbudt å håndtere i henhold til gjeldende lovverk til enhver tid.
Pristillegg og øvrige avgifter
Drivstofftillegg anvendes på samtlige transporttjenester. Aktuelt drivstofftillegg samt tilleggsavgift for bompenger:
bring.no/tjenester/pakker-og-gods/drivstoff-ogvalutatillegg-bedriftspakker-stykk-og-partigods
Vei-, tunnel-, ferge- og broavgifter er ikke inkludert i prisen og debiteres Kunden i henhold til gjeldende takster:
bring.no/tjenester/pakker-og-gods/bedrifternasjonalt/bomavgift-bedriftspakke-stykk-og-partigods
Øvrige avgifter og pristillegg finnes i prisvedlegget.
Tjenester
3123 Curbside
Levering skjer til fortauskant/tomtegrense.
2870 Indoor
- Levering til en anvist plass ved mottakers adresse.
- Mottaker er ansvarlig for å sørge for fri adgang i henhold til levering
- Mottaker er ansvarlig for å beskytte gulv ved levering, da Brings personale er påkrevd å bruke vernesko til enhver tid ved håndtering av gods. Ref arbeidsmiljøloven.
- Dersom områder/dører osv. er for smale til å bære inn Godset, har sjåføren rett til å avbryte leveringen.
- Pakker som er større enn maksvekt/mål eller hvor produktets beskaffenhet krever at flere enn 2 personer leverer uten vesentlig risiko for person- og/eller materielle skader, kan i den grad det er mulig leveres med tilleggstjenesten 1140 Carry Service Oversize. Vekten per pakke må imidlertid aldri overstige maks 35 kg per person.
3382 PickUp Point
Gods hentes av mottaker på Bring Home Delivery sitt hentepunkt.
3577 Return curbside
Returopphenting skjer ved første hindring ved mottakers adresse. Det vil si at mottaker selv må sørge for at godset blir båret ut. Returgodset må være demontert og frakoblet, samt klargjort for opphenting. For eksempel ved returopphenting av et kjøleskap, må kjøleskapet være frakoblet og tømt før opphenting.
3578 Return Indoor
Returopphenting skjer ved en anvist plass ved mottakers adresse. Returgodset må være demontert og frakoblet, samt klargjort for opphenting. For eksempel ved returopphenting av et kjøleskap, må kjøleskapet være frakoblet og tømt før opphenting.
Tilleggstjenester
1133 ID påkrevd
Om mulig skannes ID-kort, ellers legges mottakerens personnummer inn manuelt på PDA. Mottakeren må signere kvitteringen med sin signatur på sjåførens PDA.
1280 Signatur kreves
Mottakeren må signere kvitteringen med sin signatur på sjåførens PDA.
0041 Flex levering
Levering utenfor døren uten kvittering skjer alltid med mindre annet er avtalt.
Tilleggstjenester, kun tilgjengelig for 2870 Indoor
1123 Miljøretur
Miljøretur vil bli sendt til destruksjon via mottakende HUB/DIP
1139 Utpakking av emballasje
- Det må være tilstrekkelig plass til å utføre utpakking av emballasje.
- Tjenesten omfatter utpakking av emballasje for ett (1 stk.) produkt, f.eks. en hvitevare.
- Ved utpakking av emballasje for flere produkt må det bestilles i x antall dersom sendingen inneholder flere kolli.
- Emballasje tas med i retur. 1122 Utskiftingsretur (Swap retur)
- Utskifting av gamle produkter skjer alltid i forbindelse med utgående leveranse og omfatter bare de produkter som blir erstattet ved leveringen.
- Retursending (tilsvarende servicenivå som ved levering) må bestilles.
1140 Carry Service Oversize
Tjeneste som kan benyttes dersom forsendelse eller pakke avviker fra maksimal vekt/mål som avtalt med Bring. Maksimal vekt kan likevel ikke overskride 140 kg pr kolli. Tjenesten kan legges på av Bring, også i tilfeller hvor Bring vurderer at levering ellers ikke kan gjennomføres uten vesentlig risiko for person- og/eller materielle skader.
Enkle Installasjonstjenester
Kan bestilles gjennom EDI for leveranser med 2870 Indoor. Dette er enkle installasjonstjenester som utføres av våre sjåfører. Installasjoner som krever fagpersonell som rørlegger, elektriker og så videre omfattes ikke.
Kode | Hva er inkludert? | Hva må mottaker sørge for? | Hva er ikke inkludert? |
---|---|---|---|
Installation Furniture (1124) |
|
|
|
Installation Fridge (1192) |
|
|
|
Installation Dryer (1193) |
|
|
|
Installation Wash (1194) |
|
|
|
Installation Stove (1196) |
|
|
|
Installation TV On Stand (1197) |
|
|
|
Installation Micro (1205) |
|
|
|