Brillefine og kreative DM-ideer fra studentene

En nostalgisk viewmaster, litt grus, en refleksvest, noen kort og et par briller. Mye forskjellig ble presentert da studentene ved Fagskolen Kristiania skulle vise frem sine løsninger for DM-casen de hadde fått.

I flere år har Bring samarbeidet med Fagskolen Kristiania og et utvalgt reklamebyrå om en caseoppgave hvor studentene får bryne seg på å lage en DM.

Denne gangen var det Schjærven reklamebyrå som hadde utarbeidet en brief, og de hadde valgt ut Blindeforbundet som en reell kunde til DM-casen. I tillegg hadde teamet plukket ut elektrogiganten Power til en radiospot-case.

fire personer som står bak en som sitter foran en glassvegg
Gjengen fra Schjærven Reklamebyrå

«Se det jeg ser» var konseptet studentene skulle utvikle en kreativ DM for. Dette var en pågående kampanje fra Schjærven, der formålet var å formidle at Blindeforbundet er for alle synsutfordringer, ikke bare blindhet - samt oppfordre folk flest til å støtte organisasjonen med 200 kr.

personer som sitter i en sofa med en glassvegg bak

Viktigere enn vi tror

Studentene kunne fortelle at de tidligere ikke hadde hatt mye med DM å gjøre, og at det overrasket dem hvilke kreative muligheter som fantes i DM.

- Jeg tror det er viktigere enn vi tror det er, og mer effektfullt enn vi tenker. Og jeg likte også å høre litt tall på at folk faktisk vil ha denne typen reklame, sier Marthe Wærnes Moen, student ved fagskolen.

Allerede samme dag som studentene ble briefet, fikk de delta i en ide-workshop. Her ble post-it lapper i alle farger hengt opp på en tavle, med titalls av forslag til hva en potensiell DM-ide kunne være.

Presentasjon av løsningene

Etter to uker var det tid for til å vise frem hva de hadde kommet frem til.

Mann med sort skjorte og grått skjerf skriver på notatblokk

Totalt var det 6 grupper som skulle presentere både en DM-case og en radiocase. Etter presentasjonene var ferdig var det flere som kunne føle seg litt ekstra stolte, da Schjærven selv delte at de gjerne ville jobbe videre med flere av de kreative løsningene.

Til tross for mange gode ideer, var det kun en som skulle kåres til vinner i hver kategori. Og i år var det Andrea Sagstad Sivesind, Gabriel Heggen Belfoul og Frida Amalie Sundberg – nå kjent som «Brillebarna» - som stakk av med DM-seieren.

Droppet brief

Vinnergruppen av DM-casen hadde gått vekk fra den opprinnelige briefen og kommet opp med sitt eget konsept. Basert på ekte innsikt og grundig forarbeid, hadde de utviklet en DM som skulle sendes til 6 toppolitikere.

en kvittering og et par blå briller

Løsningen var et brilleetui med ødelagte briller inni. Sammen med brillene var det et lydopptak fra et barn som snakket om vanskeligheter med å ha råd til nye briller. I tillegg hadde de designet en egen kvittering som viste hvor store kostnader som allerede hadde blitt brukt på briller, undersøkelser og lignende.

en gutt og to jenter som står foran en glassvegg
Fra venstre: Gabriel Heggen Belfoul, Frida Amalie Sundberg og Andrea Sagstad Sivesind

-DM var veldig annerledes fra det vi hadde gjort før, så vi måtte undersøke rundt hva som egentlig kunne sendes. Det er jo ikke null begrensninger. Etter hvert fant vi en sak som engasjerte alle. Og vi tenkte at ved å bruke brilleetuiet til faktiske barn, så har vi et sterkt virkemiddel som treffer mottaker på en mye mer direkte måte, forteller vinnergruppen.

Og juryen, de hadde følgende å si om vinnercaset:

Løsningen som vinner kunne helt fint blitt sendt ut den dag i dag, og har et konsept som lett kan spilles videre på. Gruppen har gjort et godt innsiktsarbeid, og selv om de ikke har svart på brief belyser de et problem som treffer tett til hjertet og hjemmet.

Rytmer og lyd laget med produktene

Også til radiocaset ble det presentert flere kreative, morsomme og rare ideer. Men til slutt var det Iselin Sortehaug, Martinius Selmer Tollin og Tonje Halbjørghus som imponerte juryen mest.

to jenter og en gutt som står inntil hverandre foran en glassvegg
Fra venstre: Iselin Sortehaug, Martinius Selmer Tollin og Tonje Halbjørghu

Gruppen hadde laget en radiospot der de benyttet Power sine produkter til å skape lyd. Ideen deres var å formidle hvordan «kjedelige ting» ble morsomme med lave priser. Det ene lydbilde var en person som sang inn i en vifte. Dette ga juryen en god latter, samtidig som det viste frem smart bruk av lyd og rytmer.

- Det var spennende og veldig nytt for alle oss. Vi driver med musikk, så vi er jo vant til å tenke - eller høre rytmer. Men vi måtte flere ganger minne oss selv på å ikke tenke bilder, for det er veldig lett å tenke film, deler vinnerne.

Kreativitet i en låst kommunikasjonsflate

Det er Aranya Rusli, underviser ved Fagskolen Kristiania, som står bak prosjektet. Selv synes hun det er morsomt å jobbe kreativt i en gitt kanal, og ønsker å vise frem verdien av dette til studentene. For fire år siden tok hun derfor kontakt med Børre Jensen som jobber i Bring, og siden da har hun tatt med studentene på nye, kreative prosjekter der valgte kanaler får skinne.

en dame i sort genser som står foran en glassvegg og lener seg på en pult

-Det lærer studentene å ikke alltid tenke på et kreativt konsept og deretter hvilke uttak man skal ha. Istedenfor får de en låst kommunikasjonsflate, og det er der de skal jobbe kreativt. Spesielt med DM, så synes jeg det er fint at de lærer seg verdien av det taktile, og kjenner på hvordan følelsene er der, forklarer hun.