Hvilken effekt kan du forvente med postreklame?

Det er smart å teste effekten av reklameinvesteringene man gjør.

En kvinne som ser på posten hun har fått

Slag på kassa er den viktigste målsettingen for de fleste som bruker postkassen, men også hvordan utsendelsen påvirker merkevaren. Uansett målsetting er det viktig å måle og få kunnskap om hvorfor enkelte kampanjer gir bedre effekt enn andre.

I 2006 opprettet vi Effektbasen – et måleverktøy hvor mottakerne av utsendelsene gir tilbakemelding på blant annet oppmerksomhet, hvor mye man leser, liking, inntrykk av avsender og kjøpsintensjon.

I dag inneholder Effektbasen over 2700 kampanjetester - alt fra vareprøver og tykke magasiner til enkle kundeaviser. Testingen vi har gjort gjennom 16 år viser at ulike utsendelser i postkassen fortsatt får høy oppmerksomhet og leses i stor grad. Dette gjelder både for uadressert og adressert utsendelser.

effekbasen
Kilde: Effektbasen

I 2021 gjorde Ipsos en landsdekkende undersøkelse om hva folk synes om reklame i postkassen og hva de gjorde med den. Tallene viser at postkassen gir god effekt.

postkasseundersøkelsen 4
Kilde: Ipsos/Postkasseundersøkelsen 2021