Det er smart å teste effekten av reklameinvesteringene man gjør.
Slag på kassa er den viktigste målsettingen for de fleste som bruker postkassen, men også hvordan utsendelsen påvirker merkevaren. Uansett målsetting er det viktig å måle og få kunnskap om hvorfor enkelte kampanjer gir bedre effekt enn andre.
I 2006 opprettet vi Effektbasen – et måleverktøy hvor mottakerne av utsendelsene gir tilbakemelding på blant annet oppmerksomhet, hvor mye man leser, liking, inntrykk av avsender og kjøpsintensjon.
I dag inneholder Effektbasen over 2700 kampanjetester - alt fra vareprøver og tykke magasiner til enkle kundeaviser. Testingen vi har gjort gjennom 16 år viser at ulike utsendelser i postkassen fortsatt får høy oppmerksomhet og leses i stor grad. Dette gjelder både for uadressert og adressert utsendelser.
I 2021 gjorde Ipsos en landsdekkende undersøkelse om hva folk synes om reklame i postkassen og hva de gjorde med den. Tallene viser at postkassen gir god effekt.