Gratis retur medfører kostnad for avsender, men det er miljøet vårt som må betale den dyreste prisen. Hver dag sendes millioner av pakker verden over med tog, fly, båt eller lastebiler. Din innsats er med på å avgjøre om en del av disse pakkene må sendes en eller to ganger – eller enda verre – ender som avfall.
Publisert20.01.2023
Hver pakke som må returneres legger igjen et spor av utslipp fra transportmidlene som frakter pakken tilbake til utsalgsstedet eller til et lager. Disse utslippene er sterke bidragsytere til klimaendringer og en forverring av luftkvaliteten vår.
Netthandel er i stadig vekst, og vi handler mer på nett enn noen gang før. Når tilbydere innen netthandel øker, øker også forbrukerens forventninger til kundeservice. Forbrukeren har med tiden blitt bortskjemt og gratis retur har gått inn i en av de mange forventede normene vi har til handel på nettet.
Har du en god returordning i nettbutikken? Returguiden hjelper deg å få på plass en optimal returløsning som gir fornøyde kunder.
Men skal forbrukerens forventninger gå på bekostning av miljøbelastningen kloden vår får kjenne på? Det er ikke til å stikke under stol at en stor økning i netthandel har en ringvirkning på økningen av returer og samtidig bidrar til en miljøbelastning. Utslipp er en medvirkende årsak til dette, men også dårlige returløsninger for hvordan returer behandles spiller inn. En av de større miljøbelastningene er den store andelen av returer som ender som avfall.
Er det noe du som driver nettbutikk kan gjøre for å sikre en mer bærekraftig tilnærming til denne miljøbelastningen?
Ja – er det korte svaret. Les videre så forklarer vi mer detaljert.
To fluer i en smekk: Få ned antall returer og vær med på å redde verden bittelitt
Å drive en nettbutikk kan være som en jobb du aldri kan ta ferie fra. For at din arbeidshverdag skal bli enklere bør du starte med å jobbe målrettet for å få ned antall returer. Dette vil ikke bare få ned antall returer og effektivisere ressursbruken din, det vil også bidra til et langt mer verdifullt arbeid: Redusere miljøbelastningen for kloden vår.
Selv om det kan føles litt som å gjøre den lille arbeidsmaurens innsats i en stor tue, vil dette være med på å bidra i det store og hele.
Mange av returene er det vi liker å kalle «unødvendige returer». Dette er returer som kommer av at forbrukeren bestiller flere varer enn nødvendig. Dette fordi mange belager seg på å sende flere av de bestilte varene i retur. Det har blitt mer og mer vanlig å «flytte prøverommet» hjem til seg selv. Det vil si at forbrukeren bestiller samme vare i forskjellige størrelser og farger for å prøve. Og deretter sendes varene som ikke passet eller var feil farge som returer.
Dette kan fort bli en snøball som begynner å rulle. Og i det store bildet skaper omfanget av alle disse unødvendige returene en unødvendig belastning på kloden. Men dette kan minimeres med en liten innsats fra nettbutikkene.
I tillegg er det et annet problem som slike returer forårsaker. Hvordan blir returene behandlet? Blir varene solgt igjen eller ender de opp med å bli kastet? En betydelig del av returnerte varer kastes, noe som til sammen utgjør ca 2,5 millioner tonn med unødvendig søppel årlig.
Ansvaret om å redde verden ligger naturligvis ikke ene og alene og hviler på dine skuldre, men du kan bidra til en forskjell ved å tenke miljø.
Avsnittene over er med på å skape et bilde av omfanget returer kan ha på kloden vår. For å være med å ta ansvar, er det viktig med en mer bærekraftig tilnærming til denne utviklingen og miljøbelastningen. Blant annet bør du være bevisst på hvordan dine returer behandles.
Når dette sagt er det viktig å poengtere at retur ikke bare er retur. Selv om mange av returene er unødvendige, er det også noen returer som er viktige. Hvis råvarene kan benyttes på nytt og ikke ender som avfall – slik som med eksempelvis elektronikk eller møbler – vil en retur kunne være både gunstig og bærekraftig.
Det handler om å ha en smart og bærekraftig tilnærming til hvordan din butikk behandler returer. Nøkkelen her vil ofte ligge i å få ned antall returer.
Som vi nevnte tidligere har det blitt vanligere at forbrukere bestiller flere varer, prøver hjemme for så å sende tilbake det som ikke passer. For å unngå flere returer enn nødvendig, kan en løsning være god størrelses- og produktbeskrivelser. Gode opplysninger gjennom reviews, bilder, video eller virtuelle prøverom gjør det enklere for forbrukeren å ta riktig valg, samtidig som det kan bidra til å minimere returene.
Få på plass en bedre returordning i nettbutikken ved hjelp av Returguiden.
Mye handler om å endre forbrukerens oppfatning om at prøverommene flyttes hjem til at det holder med å bestille én riktig størrelse. Vi er ikke helt i mål hva gjelder innovasjon og teknologi, men i fremtiden kan et virtuelt prøverom bli løsningen. Dette er blant annet noe som allerede eksisterer i eksempelvis nettbutikker som selger briller, der mobilkameraet gir et filter hvor forbrukeren kan prøve brillene før en bestilling.
Du vil også kunne få ned returene dine hvis du aktivt jobber med å kartlegge dem. Med innsikt i hvorfor returer skjer kan du enklere finne tiltak for å redusere antallet. Ta ansvar for at dine kunder kan gjennomføre riktige kjøp så de ikke ender med å måtte sende varer i retur.
Sørg for at du har en plan for hva som skjer det sekundet du får en retur. Kan varene selges på nytt som nye? Hvis ikke, let etter alternativer for gjenbruk, gjenvinning eller om varen kan selges som brukt. Som nevnt over ender flere millioner tonn på søppelfyllinga hvert år. Dette skaper en stor miljøbelastning for kloden vår. Her kan du gjøre en ekstra innsats ved å sørge for at dine returer ikke ender som søppel.
Kortreiste løsninger er også ofte de mest bærekraftige løsningene. Hvor har du lageret ditt for utsendelse og behandling av varer og returer, og hvor langt må pakkene dine reise? Avtrykkene for returen blir større jo lenger denne reisen er. I tillegg til at påvirkes den også av hvor mange stoppesteder varen skal innom før den har kommet helt tilbake til ditt lager. Det er lurt å se etter løsninger for transport som skaper et så lite klimagassutslipp som mulig, ikke bare for returer, men også for frakt.
En annen løsning du bør se etter, som både omhandler frakt og returer, er hvordan dine varer pakkes. Unngå alt for store pakker med unødvendig mye emballasje og plast. Dette kan gi mer avfall enn nødvendig og er heller ikke spesielt bærekraftig. Se gjerne også etter løsninger for gjenbrukbar emballasje.
Se over din returordning - få hjelp av Returguiden
Forsikre deg om at nettbutikken har en god returordning som både ivaretar kundens preferanser, og samtidig sikrer at du kan få ned antall returer.