Hvert år arrangerer IMDi Mangfoldsprisen – statens utmerkelse for fremragende bruk av innvandreres kompetanse i arbeidslivet, og denne gangen var det Tante Randi som skulle bidra med å skaffe kvalifiserte forslag til prisen som ble delt ut i slutten av november.
Vi ville ha flere ledere og HR-direktører til å sende inn til Mangfoldsprisen, men jo mer de større bedriftene jobbet med dette, jo oftere hørte vi om hvite, privilegerte ledere som var mer redd for å ikke ha gjort nok - enn å bli premiert for det de hadde gjort. Mangfoldsprisen var ikke prestisjefylt nok, og ett av problemene var at prisen manglet en statuett.
Men da støtte vi på et nytt problem: hva er symbolet på mangfold?
Derfor inviterte vi bedriftsledere til å bygge det første symbolet til mangfold, gjennom sine bidrag. Med en AI som motor i bakkant, omgjorde den innsendelser til en statuett, og deretter brukte vi Instagram sitt AR-filter for å vise hvordan dette førte til at symbolet for mangfold ble skapt. I sanntid kunne man se at sitt bidrag endte i statuetten. Vi sendte ut en DM til tusenvis av bedrifter, og laget fire, store podier, som tilbrakte noen dager i resepsjonen hos store bedrifter rundt om i Norge over et par måneder. Her kunne ansatte og besøkende følge utviklingen, og dele den på sine sosiale medier. På denne måten skapte vi en interaksjon gjennom et tomt podie, om det var i sosiale medier, i boards, som DM eller en fysisk installasjon - der en statuett, og således symbolet på mangfold, vokste frem.
DM ble motoren i å bevisføre hvordan prisen utviklet seg - der både de store, fysiske podiene, så vel som DM i post, skapte en bro mellom den digitale og fysiske verden. Der det tomme podiet kunne komme "hjem" til bedrifter, for å se den digitale utviklingen gjennom et AR-filter, og skape ytterligere spredning gjennom sosiale medier.